۰۹۱۲۲۴۳۸۳۷۲
تهران - تهرانپارس-خ نوروزیان -جنب مجتمع قضایی باهنر -پلاک 6 -طبقه یک -دفتر وکالت وکیل زهرا قربانی
دادسامدادسامدادسام

۲۰ نکته طلاق توافقی از طرف مرد یا زن

طلاق توافقی

نکات طلاق توافقی

طلاق توافقی یک نوع طلاق است که در آن زوجین با یکدیگر توافق می‌کنند که زندگی مشترک خود را به پایان برسانند. این نوع طلاق معمولاً سریع‌تر و ارزان‌تر از سایر انواع طلاق است.

در اینجا 20 نکته طلاق توافقی از طرف مرد یا زن آورده شده است:

قبل از اقدام به طلاق توافقی، مطمئن شوید که همه گزینه‌های خود را بررسی کرده‌اید و این بهترین گزینه برای شماست.با یک وکیل مشورت کنید تا مطمئن شوید که از حقوق خود آگاه هستید و بهترین توافق را برای خود به دست آورید.با همسر خود صادق باشید و در مورد دلایلی که می‌خواهید طلاق بگیرید صحبت کنید.سعی کنید به یک توافق جامع برسید که همه جنبه‌های زندگی مشترک شما را شامل شود، مانند: اموال حضانت فرزند، نفقه، بیمه درمانی و سایر مسائل مالی.

در مورد توافق خود با همسر خود شفاف باشید و مطمئن شوید که هر دو طرف آن را درک می‌کنند.توافق خود را به صورت کتبی تنظیم کنید و توسط یک وکیل امضا کنید.نسخه‌هایی از توافق خود را به دست آورید و آن را در مکانی امن نگهداری کنید.طلاق توافقی خود را به دادگاه ارائه دهید.دادگاه طلاق توافقی شما را بررسی خواهد کرد و اگر آن را تأیید کند، طلاق شما رسمی خواهد شد.

طلاق توافقی می‌تواند یک فرآیند دشوار باشد، اما می‌تواند راهی برای پایان دادن به یک رابطه به صورت مسالمت‌آمیز باشد. با دنبال کردن نکات فوق، می‌توانید فرآیند طلاق توافقی خود را ساده‌تر و کم‌تنش‌تر کنید.

در اینجا برخی از نکات اضافی برای طلاق توافقی آورده شده است:

سعی کنید با همسر خود در مورد طلاق توافقی صحبت کنید و برای رسیدن به یک توافق متقابل تلاش کنید.اگر نمی‌توانید با همسر خود به توافق برسید، ممکن است نیاز به کمک یک مشاور یا درمانگر داشته باشید.طلاق توافقی می‌تواند یک فرآیند مالی گران‌قیمت باشد، بنابراین مطمئن شوید که از هزینه‌های احتمالی آگاه هستید.اگر نگران حقوق خود هستید، حتماً با یک وکیل مشورت کنید.

طلاق توافقی
نکات طلاق توافقی

شرایط طلاق توافقی

طلاق توافقی یک نوع طلاق است که در آن زوج و زوجه با هم به تفاهم می‌رسند که ادامه زندگی مشترک برای آنها ممکن نیست و بنابراین تصمیم به جدایی می‌گیرند. در این نوع طلاق، زوجین باید در مورد مسائل مالی و غیر مالی مربوط به زندگی مشترک خود، از جمله مهریه، نفقه، حضانت فرزندان، تقسیم اموال و غیره توافق کنند و این توافقات را به صورت کتبی تنظیم و امضا کنند. سپس باید به یک مرکز مشاوره خانواده یا غربالگری مراجعه کرده و گواهی عدم امکان سازش را دریافت کنند. در نهایت باید دادخواست طلاق را به دفتر خدمات الکترونیک قضایی تحویل داده و منتظر رای دادگاه شوند. این فرآیند ممکن است بسته به شرایط هر استان چند هفته یا چند ماه طول بکشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط طلاق توافقی، شما می‌توانید به لینک‌های زیر مراجعه کنید:

  • طلاق توافقی چقدر طول میکشد؟ مدت زمان طلاق توافقی بصورت دقیق
  • طلاق توافقی چیست؟ 0 تا 100 مراحل، شرایط، هزینه، زمان و مدارک
  • طلاق توافقی چیست؟ شرایط، مراحل، هزینه و مدارک | مشاوره حقوقی پاسارگاد
طلاق توافقی
شرایط طلاق توافقی

مراحل انجام طلاق توافقی

مراحل انجام طلاق توافقی به شکل زیر است:

  1. توافق زوجین بر سر مهریه، حضانت و حقوق مالی زوجه
  2. قرار جلسه زوجین با وکیل بصورت حضوری یا آنلاین
  3. اعلام توافقات و امضای وکالتنامه
  4. مطرح کردن پرونده توسط وکیل در دادگاه
  5. ارجاع پرونده به شعبه
  6. تکمیل و پیگیری پرونده
  7. صدور رای دادگاه طی 10 الی 20 روز کاری
  8. تحویل رای قطعی دادگاه به زوجین1

حقوق غیر مالی زوجه بعد از طلاق توافقی

حقوق غیر مالی زوجه بعد از طلاق توافقی عبارتند از:

مواردی که مهریه به زن تعلق نمی گیرد

موارد زیر را می‌توان به عنوان شرایط عدم تعلق مهریه به زن نام برد:

  • باطل بودن عقد نکاح اعم از دائم یا موقت و عدم نزدیکی بین زوجین. در این حالت، زن حق مهر ندارد و اگر شوهر قبلا مهریه را پرداخت کرده باشد، می‌تواند آن را استرداد کند.
  • طلاق دادن زن دوشیزه (باکره) قبل از نزدیکی. در این حالت، زن فقط مستحق نصف مهر خواهد بود و اگر شوهر بیش از نصف مهر را داده باشد، می‌تواند مازاد را عینا یا مثلا یا قیمتا استرداد کند.
  • فوت هر یک از زوجین در صورتی که میزان مهر تعیین نشده باشد. در این حالت، دیگر مهریه به خانم تعلق نمی‌گیرد.

انواع حقوق زن در طلاق توافقی

1 دیدگاه

پیام بگذارید