۰۹۱۲۲۴۳۸۳۷۲
تهران - تهرانپارس-خ نوروزیان -جنب مجتمع قضایی باهنر -پلاک 6 -طبقه یک -دفتر وکالت وکیل زهرا قربانی
دادسامدادسامدادسام

طلاق توافقی چیست ؟

طلاق توافقی

طلاق توافقی یک فرآیند حقوقی نسبتا ساده است که به زوج ها اجازه می دهد راه خود را به طور دوستانه از هم جدا کنند و از استرس، زمان و هزینه های مرتبط با طلاق سنتی اجتناب کنند. در این مقاله دادسام با شماست تا شما را با طلاق توافقی بیشتر آشنا سازد. دانش قدرت است! هرچه اطلاعات شما درباره طلاق و انواع آن ها و راه هایش بیشتر باشد با آگاهی بیشتری تصمیم میگیرید و از حق خود دفاع می کنید. در قوانین مدنی ایران طلاق حق مرد می باشد اما در شرایطی زن نیز می تواند در محضر دادگاه درخواست طلاق دهد. اولین مورد قابل بحث در بالا بردن آگاهی دانستن انواع طلاق بر اساس درخواست کننده است که عبارت اند از: طلاق از طرف مرد، طلاق از طرف زن، طلاق توافقی. در ادامه به نوع سوم طلاق (طلاق توافقی) مزایا، الزامات آن و اینکه چگونه می‌تواند گزینه مناسبی برای زوج‌ هایی باشد که به دنبال حل سریع مشکل ازدواج خود هستند، می پردازیم.

1.طلاق توافقی چیست؟

طلاق در لغت به معنای باز کردن گره و رها کردن است. که در اصطلاح به معنی رهایی از تعهد و جدایی زن و شوهر از یکدیگر است. طلاق توافقی به نوعی از طلاق اطلاق می شود که در آن هر دو زوج متقابلاً توافق می کنند که ازدواج خود را بدون اختلاف نظر با یکدیگر خاتمه دهند. بر خلاف طلاق اعتراضی، که اغلب شامل دعواهای دادگاهی خصمانه است، طلاق توافقی بر همکاری و سازش بین طرفین درگیر تمرکز دارد. دراین نوع طلاق، زوجین ابتدا بر سر مسائل مالی ( هم چون مهریه ، نفقه، اجرت امثل و اموال مشترک) و غیر مالی ( همچون حضانت فرزندان بعد از طلاق) توافق نموده و سپس به وکیل و دادگاه مراجعه می کنند. این رویکرد می تواند به طور قابل توجهی روند طلاق را تسریع کند و فشار عاطفی را بر همه طرفین از جمله کودکان به حداقل برساند.

طلاق توافقی در قانون حمایت از خانواده قواعد خاصی دارد. که این قاعده موجب برتری یافتن این نوع نسبت به دیگر انواع طلاق شده است. . طبق این قانون ، در تمام انواع طلاق (در طلاق از طرف زن و طلاق از طرف مرد) بجز طلاق توافقی ، زوجین میبایست از طرف دادگاه به داوری ارجاع شوند و دادگاه پس از بررسی نظر داوران رای صادر می کند اما در طلاق توافقی نیازی به ارجاع دادگاه نیست.

2.مزایای طلاق توافقی:

طلاق توافقی نسبت به طلاق سنتی مزایایی دارد که به شرح زیر است.

  1. روند سریع: طلاق ‌های توافقی و بدون منازعه معمولاً سریع‌ تر از طلاق ‌های منازعانه به پایان می‌رسند، زیرا هیچ دعوای دادگاه طولانی‌ای وجود ندارد. پس از ثبت اسناد لازم، طلاق می تواند نسبتاً سریع نهایی و تایید شود.
  2. مقرون به صرفه بودن: با اجتناب از جلسات طولانی دادگاه و دعواهای حقوقی، طلاق بدون مناقشه مقرون به صرفه تر است و زوج ها را از هزینه های گزاف وکالت و سایر هزینه های دعوی قضایی دور می کند.
  3. کاهش فشار های عاطفی: تصمیم گیری مشارکتی در طلاق به حفظ یک محیط محترمانه کمک می کند و آشفتگی عاطفی را برای همسران و فرزندان درگیر کاهش می دهد.
  4. محرمانه بودن و حفظ حریم خصوصی: مراحل طلاق توافقی معمولاً خصوصی است و شامل نظارت عمومی نمی شود که عکس طلاق های دادخواستی و با مجادله است.

3. مراحل طلاق توافقی:

می توان گفت که طلاق توافقی 4 مرحه دارد که به شرح زیر می باشد:

  1. مرحله اول:

طلاق توافقی با مراجعه به مراکز مشاوره خانواده بهزیستی اغاز می شود.

از آذر ماه 97سال، دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، با ارائه گواهی عدم انصراف از طلاق که توسط مراکز مشاوره خانواده بهزیستی صادر می شود، ثبت می شود. نوبت مشاوره زوجین،بصورت غیر حضوری بوده و با ثبت نام در سامانه تصمیم طلاق انجام م گیرد. در سامانه می توان روز ، ساعت و مرکز مشاوره را به  دلخواه انتخاب کرد .

  1. مرحله دوم

پس از ثبت نام در مشاوره، نوبت به ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می رسد.

پس از انجام مرحله اول و  و صادر شدن گواهی عدم انصراف از طلاق توسط مرکز مشاوره، طرفین یا وکیل طلاق توافقی آن ها باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست طلاق توافقی را ثبت کنند. پس از ثبت دادخواست طلاق توافقی،این درخواست از طرف دفتر خدمات قضایی برای دادگاه ارسال می شود که سپس توسط واحد ارجاع مربوطه مجتمع قضایی به یکی از شعب ارسال می شود.

 

  1. مرحله سوم:

در این مرحه نوبت به حضور در جلسه رسیدگی و صدور رای طلاق توافقی در حضور دادگاه می رسد.

با وصول پرونده به شعبه، وقت جلسه رسیدگی طلاق توافقی توسط شعبه تعیین می شود و این وقت به زوجین ابلاغ می گردد. در جلسه رسیدگی به طلاق توافقی، قاضی با بررسی نظر کارشناس مشاوره و با در نظر گرفتن توافقات زوجین، به صدور گواهی عدم امکان سازش یا همان رای طلاق توافقی اقدام می نماید.

 

  1. مرحله چهارم :

پس از صدور رای طلاق زوجین باید در دفترخانه طلاق حضور پیدا کرده  و صیغه طلاق جاری شود.

در این مرحله زوجین تا سه ماه از تاریخ صدور موظف اند که گواهی عدم امکان سازش را به دفاتر ثبت طلاق برده و اجرای صیغه طلاق و ثبت آن را تقاضا کنند . در این نوع از طلاق ، برعکس مراحل قبل که لزومی به حضور طرفین نیست در این مرحله طرفین باید حتما در دفترخانه حاضر باشند تا طلاق جاری و ثبت شود . دقت کنید که عدم حضور یکی از طرفین در دفترخانه ، مانع از انجام طلاق توافقی خواهد شد .

 

 

4.جمع بندی:

در این مقاله مختصرا به طلاق توافقی پرداخته ایم. چنانچه نیاز به اطلاعات درباره مراحل دارید می توانید به مقاله مراحل طلاق توافقی رجوع کنید. در صورتی که به وکیل نیاز دارید و سوال بیشتری دارید سرکار خانم زهرا قربانی وکیل پایه یک دادگستری وکیل خبره و حرفه ای و کاربلد تهران آماده کمک رسانی به شماست. خانم قربانی در انجام طلاق توافقی شما بدون حضور مرد یا زن به شما در انجام تمامی مراحل قانونی طلاق در ۱۵ روز با کمترین هزینه کمک می کند.

پیام بگذارید